1-20160212_123129.jpg

On ollut jotensakin apea olo viime päivinä. Ei, ei mistään masennuksesta ole kysymys. Luultavasti äiti tarkoitti jotain tällaista, kun hän sanoi, että on semmone harmittavaine olo.

 

1-20160212_232422.jpg                                                                                                                                                                                                          Näen tästä, että meri on taivaallisen kaunis. Ei vaan viitsi lähteä katsomaan lähempää eikä ottamaan kuvia. Onhan ne kuvat jo nähty. Mitä sitä aina samaa. 

 

1-20160212_232345%20%281%29.jpg

 

Kissa on tehnyt olonsa mukavaksi: makailee kirjoituspöydällä ja pitää silmällä tipuliineja, jotka käyvät brunssilla omenapuun oksasta roikkuvalla rasvamakkaralla. Pitää silmällä silloin, kun viitsii silmiään raottaa. Mitä sitäkään kuvaamaan. Minulla on varmaan tuhat kuvaa makailevasta kissasta.

 

Radiosta alkoi Kalle Haatasen keskusteluohjelma, joka yleensä on timanttia. Suljin radion. Haatanen haastattelee Jukka Korpelaa. Muistan sen ohjelman. Uusinta. Mitä sitä uusintoja kuuntelemaan.

 

1-20160212_232412.jpg

 

Kun aamulla menin pihalle, oli pirteä tuntu ilmassa. Pakkasta. Joku lintukin viserteli, kun luuli raukkaparka, että kevät olisi tulossa. Missä ihmeessä korppipariskunta on? Kun minä olen täällä koko talven, ja korpit voisivat pitää minulle seuraa, hyväkkäät levittävät siipensä ja lähtevät minne lähtevät. Mitä sitä kannattaa edes toivoa. Ei niitä näy.

 

1-20160212_232406.jpg

 

Eilen tein vihdoin ja viimein sen, mikä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten. Madotin kissan. Kaksi sanaa. Verbi ja substantiivi. Predikaatti plus subjekti. Objekti. Nestettä niskaan kissalle. Kissa muuttui levottomaksi.Värisytteli häntäänsä tavalla, jonkalaista en ole koskaan nähnyt. Kävi juomassa. Luikki sohvan alle. Kävi juomassa. Rapsutti takatassulla korvantaustaa. Meni nukkumaan sängylle. Ei nukkunut. Kävi juomassa. Painui sohvan alle. Kun menin kirjan kanssa peiton alle, kissa tuli rinnalle makaamaan. Osan aikaa katsottiin siinä toisiamme viidentoista sentin etäisyydeltä. Väliimme hivutin kännykän ja kuvasin kissaa. Käytin kissaa hyväkseni saadakseni hassuja kuvia, kun sen niska oli takussa matomyrkystä. Halveksin omaa käyttäytymistäni.

 

1-20160212_232232.jpg

 

Ajattelin, että mikä minä kärsimyksiä kissalle olen jakamaan. 

Olin kertonut ystävälleni, että epäilen kissalla olevan matoja. Hän sanoi, että olen varmaan iloinen, kun minulla on nyt miljoonia kotieläimiä. Mitä noista ystävistäkään.

1-20160212_232345%20%281%29.jpg1-20160212_232424.jpg

Eilen satoi räntää. Kissa kulki edestakaisin, ulos ja taas sisälle. Aina sisälle turkki märkänä ja häntä kylmänä. Kuivailin parhaani mukaan. Kahden minuutin kuluttua taas ulos. Kävimme hakemassa Turkkarin laatikosta. Inkerin tassujen jälki on kuulkaas tosi söpö vastasataneessa räntälumessa.

 

1-20160212_123145.jpg