SNC11039.jpg

Tänä vuonna jätin osan joulukorteista lähettämättä.

Siinä hurjimman joulukorttivaiheen, eli sen punaisen postituskuoren lähettämisen aikoihin, olin vähän sairas. En pistänyt nenäänikään ulos ja olin aiemmin löytänyt ohuehkon nipun käyttämättä jääneitä joulukortteja menneiltä vuosilta. Päätin tehdä raa´an kahtiajaon: lähetän kortit vain niille, joita en normaalisti tapaa. Kirjoitin kortit ja pistin postiin. Sitten alkoi jahkailu.

Vielä olisi ollut päiviä, jolloin kortit olisi ehtinyt lähettää, mutta jostakin syystä en sitten vaan niitä lähettänyt, vaan kääntelin päässäni kaiken aikaa asiaa.  Sitten tuli se  tuska, kun alkoi tulla kortteja niiltä, joille minä en ollut lähettänyt. Jokaista korttia lukiessani tuntui kurjalta. Mikä pöhkö minä oikein olen, epäkohtelias ennen kaikkea.

SNC11045.jpg

Eilen kävin laittamassa sähköpatterit  päälle mäkituvassa. Tänään olen ollut kaupoilla ja käynyt täyttämässä jääkaappia. Lämpöä oli mukavasti, 15 - 16 astetta joka kamarissa, vaikka patterit eivät kuumina käykään. Huomenna, jos Jumala suo, lähdemme Inkerin kanssa tekemään perunalaatikkoa ja kypsentämään kinkkua. Jos vaan kinkku mahtuu äidin suurimpaan kattilaan, aion valmistaa sen niin kuin minun lapsuudessani tehtiin eli keittämällä. Laitan sen sitten vaan kuorrutuksen ajaksi uuniin. Voi kyllä olla, että kinkku ei kattilaan mahdu tai sitten se täytyy kääntää välillä. Olisi mukava testata, tulisiko siitä keittämällä parempi.

Jouluaattona saamme kissan kanssa seuraa. Silloin lämmitetään joulusauna ja mahdollisesti sukelletaan löylyjen välissä hankeen. Ennen kaikkea vietetään joulua mäkituvassa, Tallkullassa. Siitä on unelmoitu 52 vuotta. Kaiken kukkuraksi vaikuttaa siltä, että saamme valkean joulun. Viime jouluaattona istuin sattuneesta syystä autossa kuuntelemassa joulurauhan julistusta. Satoi kaatamalla.

SNC11048.jpg

Tänä iltana aion aloittaa joulunvieton kuuntelemalla Risto Nordellin ja Hannu Taanilan joululahjavalvojaiset. Kaverukset syövät ennakkotietojen mukaan ohjelmassa härkäsimpun mätiä. Olen nähnyt siitä mädistä kuvan etukäteen. Mielenkiintoisen vihreää.

Huomisaamuna pitää jotenkin hassuttaa kissa kuljetuskoppaan ja lähteä Paraisille. Toivottavasti keli on parantunut siitä, mitä se on tänään ollut.

Tässä siis vähän korvausta niistä lähettämättömistä joulukorteista. Voin kuitenkin rehellisin mielin sanoa, että paljon paljon enemmän ja hartaammin olen tänä vuonna ajatellut kaikkia ystäviäni ja sukulaisiani kuin menneinä automaattisten kortinkirjoitusjoulujen aikoina. Paha omatunto on kurja seuralainen.

Hyvää, rauhallista ja iloista Joulua!

Kristus syntyy - kiittäkää!

SNC11050.jpg