Minä olen akka ja  kissa on Inkeri.

Minä omistan Inkerin. Olipa aika rehvakkaasti sanottu. Myönnän. Omistan Inkerin siis siinä mielessä, että ostan sille ruokaa, hiekkaa, leluja, nameja, kiipeilypuita ja mitä rivakkaluonteinen kissa nyt sattuu haluamaan. Tai mitä kuvittelen sen haluavan. Ostan sille myös hyödykkeitä ja palveluja, joita se ei halua, esimerkiksi kuljetusboxin ja eläinlääkäripalveluita.

Inkeri on kaksi vuotta ja minä aika lailla vanhempi. Niinpä minun elatuksestani huolehtii KEVA. Aikoinaan olin tekevinäni töitä kunnalle ja kunta oli maksavinaan minulle palkkaa. Näillä roposilla nyt siis elämme

Silloin, kun minä olin hehkeimmilläni, olisi sanottu, että Inkerillä ja minulla on YYA-sopimus. Minä puolustan Inkeriä reviirinvaltaajia vastaan, ja Inkeri puolustaa minua hiiriä ja rottia vastaan. Se, joka myös eli hehkeintä vaihettaan YYA-sopimuksen aikaan, tietää, että mainitussa sopimuksessa oli kaksi korkeaa sopimuspuolta. Toinen oli vaan huomattavasti korkeampi kuin toinen. Jätän avoimeksi, kumpi meidän sopimuksessamme on korkeampi osallinen. Rivienkin välistä voi lukea.

Näin, toinen toistamme tukien, meidän on mahdollista  elää täällä lounaissaaristossa, suuren saaren pohjoiskolkassa. Todellisuudessa emme ole lainkaan näin itseriittoisia. Meidän ympärillämme on joukko hyväntahtoisia ihmisiä. Ympärillämme on myös joukko kissoja, jotka eivät ole hyväntahtoisia. Ja kun arktinen luonto kääntää meille ankaran äitipuolen kasvonsa, me hiippailemme kaupunkiin. Sielläkin me asumme mäellä, mutta siihen tupaan juoksee vesi, enimmäkseen johtoja pitkin, toivon, ja siihen tupaan hiipii myös keskuslämpö. Mutta siihen tupaan röyhyää myös tupakansavu naapurin parvekkeelta. Tänne maaseudun mäkitupaan tulvii savua korkeintaan hellanpesästä, kun hormi on kylmä ja kostea. Mutta se on eri asia.

Meidän elämästämme nyt kertoilen, kun perunat ja juurekset (paitsi viimeiset porkkanat ja tietysti palsternakat) ovat laarissa, ja puita on yllin kyllin liiterissä.

Ongelmiakin on. Seuraavaksi on ratkaistava, miten korvata sähkösahan teräketjuöljysäiliön rikkimennyt korkki.

Tervetuloa mukaan mäkitupalaisen askareisiin.